måndag 13 februari 2012

Mera kött :-(

Jag bor på Söder i Stockholm och har butiker som Goodstore och gryningen runt hörnan.
Caféerna i kvarteren är noga med att skriva på sina tavlor att de har sojamjölk till latten. I korvkiosken på Medis har de en generös vegomeny.

Ibland får allt detta mig att tro att vi, alltså vi svenskar, äter allt mindre kött. Att vi liksom är en bra bit på väg när det gäller det där vegetariska.
Och så får man trist statistik, deppiga rapporter och annat svart läsning i sina händer. Som den här rapporten från Jordbruksverket som berättar att vi äter kött som aldrig förr.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.44bedb3513533e95e6180001430/PM+konsumtion+2010+5.pdf

Hur är detta möjligt när vi samtidigt blir allt mer medvetna om hur köttkonsumtionen påverkar vår miljö?
Är det lobbyingen som är så himla stark? Idag ska jag deppa över detta. Imorgon tar jag nya tag.
Redo att Mamma Scan lurar bakom min ytterdörr med en bultpistol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar