onsdag 15 februari 2012

Fina förrätten

Jag säger det rakt ut:
Jag är en sådan där som gillar att fira allt. Även så Alla hjärtans dag. Jag är inte så intresserad av små gosedjur, blommor eller vackra kort.
Choklad däremot, det tackar jag aldrig nej till.
Och en fin middag sitter ju aldrig fel.

Igår hade vi trerättersmiddag här hemma. Ungen var med, mannen var med, min mamma var med och två kompisar till familjen var också med.
Det var ett perfekt sätt att fira en sådan dag på. Med mysig middag och massa mat.

En fin förrätt, som presenteras här nedan. Varmrätt med sallad på grönsallad och fem olika sorters nötter, vitlöksspäckad potatisgratäng, tzayspett och morotstzatsiki. Till dessert sjukt fina små cupcakes från Cupecake Sthlm (titta in och dregla: www.cupcakesthlm.se).

Det enda som krävde en arbetsinsats var ju egentligen potatisgratängen. Att skala potatis kan ta sin lilla tid, men en gratäng är värd att jobba för.

Förrätten då. 4 avokadon. En burk tångkaviar. En halv rödlök. En dl gräddfil. En halv dl granatäpplekärnor.
Avokadon i bitar. Löken finhackad.
La upp allt på ett fint serveringsfat. Först avokadon, sedan gräddfil. Överst kaviarn. Toppade med löken. På sidorna fick granatäppelkärnorna glänsa!
Klassiska förrättsingredienser, men granatäppelkärnorna förgyllde rätten, gav den en ny fin lyster ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar