fredag 31 augusti 2012

Going nuts


 Varje höst blir jag som en liten ekorre. Jag ger mig ut att samla nötter inaför kommande vinter. Dock hinner jag äta upp dem innan matbutiken stänger för dagen, eftersom jag tycker att det är så oemotståndligt gott.

NÖTGUIDE

Förvara nötterna kallt, gärna i kylen, annars kan de härskna eftersom de innehåller så mycket fett.

 

Hasselnöt

En av de hårdaste nötterna. Passar bra med choklad och i bakverk, men gör sig också i maträtter tack vare den tuffa konsistensen. Känd från chokladaskarna: trillingnöt.

 

Pistaschnöt

En mjuk nöt med mild smak. Passar bra till desserter, men äts också som snacks som de är.

 

Mandel

Klassas inte som nöt utan som stenfrukt. God i både mat och desserter, men säkerligen mest använd för sötsaker. Som dessert finns t ex kanderade mandlar, äppelpaj med mandel och biscotti med mandel.

 

Pinjenöt

En dyr lyxnöt. Väldigt mild i smaken, gör sig bäst lätt rostad i torr panna. Ingår i pesto.

 

Jordnöt

Är egentligen inte en nöt utan klassas som baljväxt. Mycket god som snack, men även i maträtter och sallader. Ingår i Rocky Road: choklad med marshmallows, kola och just jordnötter.

 

Valnöt

En av de festaste nötterna. Fettet är dock nyttigt sådant. Dessa nötter är det alltså extra viktigt att förvara i kylen. I valnötter finns fina fetetter som vegetarianer annars har svårt att få i sig, så mumsa på.

 

Pecannöt

Har likheter med valnötter i utseende och konsistens. Fina i desserter.

 

Cashewnötter

En typisk snacknöt. Men den ingår också i många rätter, t ex indiska risrätter. Den kan malas och användas som bas i sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar