torsdag 7 juni 2012

Äta med ögat

Jag har blivit mer och mer intresserad av själva upplägget vid serveringen av mat. Inte bara själva maten, utan porslinet, blommorna på bordet, allt.
Självklart blir jag påverkad av att vara med vid matfotograferingar och hålla på att dutta och dutta med små tyger och annat för att göra det så fint som möjligt.
Men det där med hur saker serveras är ju väldigt viktigt för hela intrycket av maten.

Nu förtiden skulle jag aldrig drömma om att ställa fram ett smörpaket på bordet när vi har middag. Istället klickar jag lite smör i en fin liten skål.
Jag kan tycka att det nästan blir extra viktigt när det gäller vegomat. Eftersom många fortfarande tror att vegomat är trist och slevas upp från 70-talsgrytor känner jag att det där med piff är oundgängligt.

Jag lånar ofta porslin från Keramikerna som håller till på Söder i Stockholm.
Det är tre kvinnor som har butik och ateljé tillsammans.
http://www.keramikerna.se/_/keramikerna.se.html

Har du möjlighet så kika förbi dem på Åsögatan. Man kan se när de gör sina skålar, tallrikar, fat och allt vad det är, och det är så fascinerande. Det ser så lätt ut, vilket jag vet att det inte är, eftersom jag själv har provat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar