måndag 7 mars 2011

Tofufeber 1

Fick en fråga i en av kommentarerna om tofu. Frågan gällde helt enkelt hur man tillagar tofu.
Som jag skrivit tidigare är tillagningen av tofu extremt viktig.
Första gången jag själv åt tofu fick jag nästan kväljningar, det var den där mjäkiga tofun som ofta ligger och guppar i misosoppan. Helt smaklös, med en konsistens som påminner så smått om ostron om jag minns rätt.
Väldigt långt ifrån en smakupplevelse alltså.

En av mina favoriter i tofuträsket är skramlad tofu.

Skramlad tofu
1 pkt tofu, gärna marinerad (OBS, måste vara fast i konsistensen)
margarin/olja
örtkryddor
bladpersilja
 
Häll i rejält med fett i stekpannan, mosa ner tofun med en gaffel, den ska bli helt smulig. Krydda med örtkryddor, gärna färska. Och salt. Men har du tagit marinerad tofu så var lite försiktig med saltet, smaka av. Toppa med hackad bladpersilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar