torsdag 27 september 2012

Morgonbröd

Jag är ingen fan av att baka, jag och mannen äter alltid knäcke och det får ungen också om han inte har tjatat sig till Lingongrova. Det enda bröd jag då och då orkar baka är detta, som min kompis Annika har tipsat mig om.


 

Fruktigt dinkelbröd

1 stort eller 2 små bröd

Underbart gott. Det här brödet mättar hela förmiddagen. Variera med olika nötter och frön och olika sorts torkade frukter.

 

0,5 pkt jäst

5 dl kallt vatten

0,5 tsk salt

12-13 dl siktat dinkelmjöl

100 gr torkade aprikoser

100 gr hasselnötter

1 msk olivolja

 

1. Smula ner jästen i en bunke. Rör ut jästen i lite av vattnet. Häll på resten av vattnet när jästen är helt utrörd. Tillsätt salt. Rör ner mjölet. Kör med elvispens degkrokar eller knåda för hand. Degen ska bli spänstig, men lösare än vanlig bröddeg.

 

2. Hacka aprikoser och nötter och knåda ner i degen. Häll degen i en springform (gärna med bakplåtspapper) eller i två brödformar. Häll på oljan. Täck med plast och ställ i kylen under natten.

 

3. Sätt ugnen på 175 grader, samtidigt som du tar ut den jästa degen från kylen och låter den stå i rumsvärmen till ugnen är uppvärmd.

 

4. Baka i 25-40 minuter beroende på brödets storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar