tisdag 28 juni 2011

Sommarlov! Sommarterror!

Så var det dags igen. Sommarlov. Så fantastiskt härligt och underbart.
Vi håller som bäst på att packa väskorna och städa lägenheten för en sommar i vackra Skåne.

Det brukar vara i bilen ner det slår mig. Nu måste vi laga såväl LUNCH som MIDDAG varje dag. Inget besavär i sig, men vad ska vi laga? Panik.
Det jag brukar göra för att lugna mina mat-nerver är att sätta upp en lista med typ 30 rätter på kylen. Så kryssar jag varje gång vi har ätit en av rätterna så att jag vet. Att göra själva listan kan vara riktigt kul, det är bara att sätta sig ner tillsammans en kväll med kokböcker och tidningar.
Lista ner allt som ser gott och enkelt ut. Glöm inte plockmat, icke att förglömma, behöver ju inte vara "riktiga"" rätter.

Kör på...
Pasta med färska bönor
Stekt tofu med dillstuvad potatis
Portabelloburgare
Lagsagne på sojafärs
Grillspett
Burgare med morotstzatsiki och klyftpotatis
Kall soppa med rågbröd
Indisk gryta med bönor och blomkål och broccoli och lök
Matig sallad med quinoa, pesto och grönsaker
Grillad polenta med marinerad svamp och matvete
Hemlagad pizza
Maffiga smörgåsar med hommos
Falafel med picklade grönsaker
Nudelsoppa
Rispytt med vegetariska grytbitar
Och så vidare i all oändlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar