onsdag 19 januari 2011

Mycket snack om kött

Det glädjer mig att i stort sett varje dag hitta notiser, artiklar och reportage om vegetarisk mat eller om kopplingen mellan köttproduktionen och miljö. Det känns som en markant ökning bara sedan förra året.
Det har, pang, gått från att vara från udda till att vara rent av politiskt korrekt att äta vego. Underbart.
I år är det, förutom att spara på maten, soppor som gäller för mig. Ett skäl till det är att det ju går att peta ner i stort sett vad som helst i en soppa och man kan därför undvika att slänga mat…

Blomkålssoppa med fänkål
1 gul lök
2 fänkålsstånd
1 blomkål
2,5 dl matlagningsgrädde eller havregrädde
1 buljongtärning
7 dl vatten
timjan
vitpeppar
salt
Skala lök och hacka. Ansa fänkål, skär i bitar. Skär blomkål i bitar.
Fräs i några minuter i lite olja.
Häll på grädde. Låt puttra ca 10 minuter på mycket låg värme.
Lägg i tärning och häll på vatten. Addera kryddor.
Mixa till önskad konsistens.
Servera.
När jag bjöd min mamma på denna soppa lyxade jag till det med frästa shiitake-svampar på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar