torsdag 20 januari 2011

Lyxig lättlagad vardagsmat

Inspirerad av ett recept från matkasseföretaget Middagsfrid som jag läste i en av morgontidningarna bestämde jag mig igår för att göra en pastagratäng.
Visst har det en härlig retrokänsla? Man förväntar sig typ Peach Melba till efterrätt efter en sådan start.

I det receptet jag läste var det ngn typ av köttfärs och rotfrukter, jag tog det jag hade hemma. Överraskande nog var det inte alls köttfärs ;-) utan quornfärs.

Pastagratäng med oliver och squash

250 gr penne eller annan kort pasta
1 buljongtärning
300 gr quornfärs
olja
2 vitlöksklyftor, pressade eller hackade
svartpeppar
salt
oregano
chiliflakes
1 dl creme fraiche
1 dl tomatpuré
1 squash
1 dl oliver, utan kärnor, grovt hackade
1-2 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 gr.
Koka pastan i buljong. Häll av vattnet.
Fräs färsen i olja med vitlök.
Smaka av med kryddorna.
Rör ihop Färsen med creme fraiche och tomatpure.
Skär squashen i små bitar, fräs nga minuter. Blanda den och oliver med färsröran.
Och blanda alltihopa med pastan i en ugnsfast form.
Toppa med osten.
In i ugnen sådär 5-10 minuter till allt fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar